Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Naturvidenskaber knokler for succes

Mentorordning, lektiecafé, studiebesøg. Naturfag på danske universiteter rækker hånden ud til nye studerende.

Emneord:

“De opdagede, at naturvidenskabelige studerende lignede dem selv. Og de indså, at de måske godt kunne honorere de faglige krav. Det var helt rørende at få indblik i deres oplevelse”, fortæller Lars Krogh fra Center for Scienceuddannelse på Aarhus Universitet.

“De” er en gruppe unge kvinder fra en htx-uddannelse i Aarhus. For dem førte universitetets mentorordning til en afsked med myten om naturvidenskabens studerende som bebrillede nørder, der knapper skævt.

Foreløbig har langt over 100 unge gymnasieelever haft en mentor i form af en studerende fra et naturvidenskabeligt fag på Aarhus Universitet. De unge er udvalgt blandt 2.g’ere med matematik på A-niveau. Foruden kontakten med deres mentorer har de flere gange deltaget i forelæsninger, øvelser og set og hørt om livet på campus.

“Om de senere søger ind på et naturvidenskabeligt fag, ved vi ikke endnu. Uanset hvad de vælger, vil deres valg være mere kvalificeret. Vælger de at læse naturvidenskab, har de samtidig fået bedre forudsætninger for at gennemføre deres første år på en fagligt og personligt tilfredsstillende måde”, siger Lars Krogh, der forsker i unges valg og fravalg af naturvidenskabelige fag.

Lektiehjælp og hybridlærere
Universitetet i Oslo har oprettet lektiecaféer, hvor studerende hjælper gymnasieelever med matematik, fysik og kemi. I Holland har et universitet valgt at forsøge sig med hybridlærere, der både underviser på universitetet og i gymnasiet.

“Både i udlandet og herhjemme gør universiteterne et stort arbejde for at rekruttere og fastholde naturvidenskabelige studerende”, siger Lars Ulriksen fra Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet.

Naturfagene på Københavns Universitet oplever i disse år, at færre studerende dropper ud fra studiet, inden de bliver bachelorer. For ti år siden opgav fire ud af ti. Nu er tallet nede på tre ud af ti.

“Det går i den rigtige retning. De fleste naturvidenskabelige institutter har i dag gang i initiativer og projekter, der skal holde de studerende fast på pensum og eksaminer. Nogle unge oplever det som en hjælp, andre som et pres. I dag får man som studerende på naturvidenskab ikke lov til at sejle sin egen sø”, konstaterer Lars Ulriksen.

Ingen mirakelkur
På Institut for Naturfagenes Didaktik kan man ikke pege på en enkelt årsag til frafald fra studierne. Evalueringer viser, at årsagerne er flere. Det er redskaberne også, fremhæver Lars Ulriksen.

“Man kan med fordel flytte fokus fra fastholdelse til læring. Desuden bør man arbejde med progressionen fra gymnasium til universitet. Man bør sørge for, at der er sammenhæng mellem de to uddannelser, så studievalget ikke foregår i blinde. Endelig må man nok indstille sig på, at både generelt og fagspecifikt vil man være nødt til at hjælpe nye studerende med at planlægge deres tid, prioritere deres opgaver og organisere deres læsning”.

Tak fordi du læste artiklen!

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Kunstakademiets Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK) sø...

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Københavns Universitet, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

Dekan til SCIENCE Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københav...

Københavns Universitet, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

Læs om

Adjunkter Administration Administration, organisation og politik Afskedigelse A-kasser Aktivering Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked, udland Arbejdsmiljø Arbejdsmiljø Arbejdstid Arkæologi AU Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration It IT ITU IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation Kronik KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Uddannelse, didaktik og forskning Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet AAU
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen