09.05.2018
Blogindlæg

Blog: Du er ikke i løvens hule

"Iværksætterfortællingen fra Løvens Hule svarer i ét og alt til musikerfortællingen fra X-factor. Livet er ikke tv. Spil din egen musik. Skab din egen succes", skriver Hans Stokholm Kjer.

Af Hans Stokholm Kjer
I et af sæsonens afsnit af det populære iværksætterprogram, Løvens Hule, belærer Jesper Buch en deltager om, at han skal afsætte en del af sit liv til at gå 100% ind for sit projekt. Så må det koste familien, hvis det er nødvendigt. Det har han angiveligt selv gjort, og ræsonnementet er så tilsyneladende, at når Buch på denne måde har fået stor succes, så vil andre også få det ved at gå samme vej.

For nylig har han udgivet en bog, som jeg endnu ikke har læst, og som jeg derfor ikke skal kommentere, men hvis titel indikerer, at den handler om noget af det samme.

Ethvert velbegavet menneske kan se, at der ligger mindst tre fejlantagelser til grund for denne argumentation. For det første skal mange andre parametre falde på plads og spille sammen, for at man får succes som iværksætter. For det andet gives der masser af eksempler på mennesker, som har fået succes med deres projekter uden at følge Buch-vejen. Og for det tredje – og det er den pointe, jeg vil lægge mest vægt på i dette indlæg – er det ikke givet, at enhver deler Jesper Buchs uudtalte definition af succes, som baseret på denne tv-optræden må antages at bygge på opnåelsen af visse økonomiske mål.

Det handler ikke om dig

Lad os kigge lidt på Løvens Hule. Nej, lad os lade være med spilde vores tid på at kigge på programmet, men lad os kigge på konceptet. I Løvens Hule sidder et panel af rige mennesker, som har tjent deres penge på deres egne iværksætterprojekter, og som nu angiveligt hjælper nye iværksættere ved at investere penge og viden i disses projekter. Hvis altså projekterne er profitable, innovative, skalerbare, og hvis ”løverne”, som de rige mennesker kaldes, tror, at iværksætterne som personer kan bære ideen og lede den til et stort økonomisk afkast – til succes.

Det er forståeligt nok, at disse investorer kun ønsker at investere deres egne penge i projekter, som har en chance for at give dem et fornuftigt afkast. Ellers var det jo filantropi og ikke investering. Og netop derfor bliver Løvens Hule en begrænset fortælling om, hvordan man får succes som iværksætter. Vejen er enkel: Du har en god idé, du har en stærk og ekstrovert personlighed, du ser interessant ud på tv – så kan du få rige mennesker til at betale dig for at føre din idé ud i livet. Du kommer med tid og viden – de kommer med penge (og supplerende viden).

Undervejs skal der jongleres med begreber som værdiansættelse, vækstplan, skaleringspotentiale og exitstrategi, og da det jo er tv-underholdning, må der også gerne være sex, aggression, menneskeskæbner og hurtigsnak involveret.

Da tv-konceptet er stærkt og underholdende – og det må jeg medgive, at det er – kommer det let til at stå som sandhedsvidne om, hvordan man skaber en succesfuld virksomhed.

Men der er mange andre veje til at opnå iværksættersucces. Som selvstændig sælger af din egen viden, vil du meget sjældent kunne leve op til de kriterier, som løverne bedømmer efter. Det vil ofte være svært at skalere et iværksætterprojekt, som handler om at sælge viden på timebasis. Uanset hvor stor en investering du måtte få ind i din virksomhed, har du jo stadig kun 24 enheder at sælge i døgnet – eller i virkeligheden kun 10-15 stykker, da du jo næppe kan udfakturere den tid, hvor du sover og spiser.

Så du skal bruge et andet spejl for din iværksætteridentitet end løvehulen. Du har brug for en anden metafor end den ubevæbnede helt, som træder ind og tæmmer løven, som står klar til at flå livet ud af dig og æde din geniale idé.

Definer din succes

For at skabe din egen succes, skal du starte med at definere din egen succes. Gør dig klart, hvad du ønsker at opnå ved at være selvstændig. Er du løvetæmmeren, som ønsker at risikere livet for store penge og berømmelse, eller ønsker du et sundt og velfungerende liv med en fornuftig økonomisk tryghed? Jeg har mødt mange, som drømmer om den store belønning, men som enten mangler en bæredygtig idé eller viljen og evnen til at føre den ud i livet – og enkelte, som har opnået den. Men blandt freelancere og selvstændige i Magisterbladets målgruppe møder jeg langt oftere kloge og dygtige mennesker, som bruger cvr-nummeret som værktøj til at omsætte deres viden til økonomisk værdi.

Mennesker, som står over for at skabe den slags forretning, har ikke brug for at visualisere sig selv spille golf på taget af en Ferrari. De har brug for at vide, at man sagtens kan skabe og drive en virksomhed uden vækstplan og exitstrategi. Der findes masser af sunde og bæredygtige håndværkervirksomheder, der år efter år brødføder familier på baggrund af mesters erfaring, svendens ”skills” (som det hedder på nudansk) og lærlingens iver og arbejdskraft. Den samme succes kan skabes ved at udskifte hammeren med en computer og bygge eller reparere viden i stedet for huse.

Der er brug for fortællinger om, at man sagtens kan være succesfuld uden at være tv-materiale. Det er nemlig dig selv, som bestemmer, hvilke mål din virksomhed skal stræbe efter.

Hvis nogle af dine mål kredser om et velfungerende socialt liv, mange børn, masser af fritid, spændende rejser, selvforsyning, filantropi, eller andre ikke indbringende ting, har det selvfølgelig betydning for, hvordan du skal skrue din iværksættertilværelse sammen. Men du kan sagtens skabe din egen unikke kombination af økonomiske og mentalt værdifulde mål og realisere dem gennem selvstændig virksomhed.

Livet er ikke tv

Iværksætterfortællingen fra Løvens Hule svarer i ét og alt til musikerfortællingen fra X-factor. Og jeg kender masser af blændende dygtige musikere, som ikke ville have en chance i X-factor – alene fordi de spiller en anden musik end konceptets krav.

Livet er ikke tv. Spil din egen musik. Skab din egen succes.