15.11.2017
Blogindlæg

Er du den, der promoverer dig selv konstant? Eller bruger du dit netværk klogt?

Når du læser med på Magisterbladet.dk, antager jeg som udgangspunkt, at du hører til blandt landets klogeste hoveder. Men bruger du dit netværk på den kloge eller den dumme måde, spørger blogger Hans Stokholm Kjer.

Af Hans Stokholm Kjer

Hvis du læser hele dette blogindlæg, kvitterer jeg med et eksempel på, hvordan det kan være klogt at bruge sit netværk dumt…

”Du skal bruge dit netværk aktivt,” lyder et af de råd, man oftest møder som iværksætter og freelancer – og i og for sig også som ledig. Det lyder meget simpelt, men mange tager ordet ”aktivt” alt for bogstaveligt, og samtidig misforstår de ordet ”netværk”.

Hvem er netværket?
Nogle betragter netværket som alle de mennesker, man er forbundet med på elektroniske platforme og sociale medier. Det netværk kalder jeg ”mit elektriske netværk”.

Jeg betragter ”mit reelle netværk”, som de mennesker, der af den ene eller anden grund er motiverede for at hjælpe mig, eller som jeg af den ene eller anden grund er motiveret for at hjælpe.

De to netværk egner sig til to forskellige ting.

Mit elektriske netværk betragter jeg som et torv, hvor jeg kan råbe mine budskaber ud. Desværre står de andre også og råber, så det er lidt tilfældigt, hvem der fanger budskaberne – undtagen, hvis jeg kan få ham, der står nærmest til lige at sige det videre til hende bagved.

Det paradoksale er, at jeg selv beskytter mig mod de andres råb og støj ved at høre Chopin for fuld volumen i mine støjreducerende hovedtelefoner. Og når jeg kigger mig omkring, ser jeg, at mange af de andre gør det samme.

Mit reelle netværk er et langt hyggeligere sted. Det er en kro, hvor jeg kan komme og gå, og hvor jeg kan invitere folk indenfor. Jeg tilbyder min fulde opmærksomhed og tilstedeværelse i intime samtaler under den gullige lampe henne i hjørnet, eller jeg underholder med mine nyeste tricks ved poolbordet – eller jeg beundrer de andres påfund.

Hvis du og jeg er på kroen samtidig, mødes vi måske og opdager, at vores evner kan flettes sammen til synergi.

Mit reelle netværk er væsentligt stærkere end mit elektriske. Men det elektriske er væsentligt større, og af og til er det her, jeg hverver nye reelle netværksrelationer – eller selv lader mig hverve.

Aktivt eller klogt?
På mit feed på LinkedIn finder jeg netop nu følgende opslag som de 11 første:

  1. Selvpromovering – har fået omtale i Ekstrabladet
  2. Annonce – nåede ikke at se, hvad det var, før jeg var scrollet videre
  3. Reel henvisning til en interessant artikel
  4. En jobsøgende søger job
  5. Selvpromovering – har haft møde med en minister
  6. En jobsøgende søger job
  7. En genial tegner, som imponerer igen og igen
  8. Selvpromovering – har også haft møde med en anden minister (wow – to på en dag!)
  9. Selvpromovering uden indhold
  10. Selvpromovering – har skrevet på sin blog om et af sine produkter, som jeg i øvrigt kan købe
  11. Selvpromovering – har lige landet en god ordre fra et kendt, navngivet firma

Af de 11 opslag kan de ni reduceres til budskabet ”Se lige mig”. De to andre er relevante og interessante for mig.

Når jeg kigger ned over listen uden at se, hvem fra mit elektriske netværk, der står bag hvert opslag, kan jeg huske tre. Det er de to relevante og en tilfældig af de ni andre.

De ni bruger mit elektroniske netværk aktivt. De to bruger det klogt. Hvis du skal kommunikere til mig via LinkedIn, skal du tale TIL MIG og ikke blot OM DIG. Du skal give mig værdi. Alt andet er jeg enten ligeglad med eller direkte irriteret over.

Og selvom du måske ligger inde med et produkt, som kan ændre min bundlinje positivt, så oplever jeg det ikke som værdi, hvis du forsøger at proppe det ned i halsen på mig. Hvis du derimod gennem lang tid har vist mig, at du er ekspert på netop dit nicheområde, så vil jeg selv på et tidspunkt få den tanke, at du måske har noget, som jeg kan bruge.

En gang imellem er der nogen, som lægger spørgsmål ud i mit elektriske netværk. Det elsker jeg. Jeg er helt vild med at få lov til at hjælpe. Når det er relevant. Jeg gentager: Når det er relevant.

Hvordan aktiverer du dit netværk?
Det giver mig værdi (på den varme måde i maven), hvis jeg kan forklare dig, hvordan du giver din annonce det twist, som får dine kunder til at købe. Men det tapper mig for energi, hvis jeg skal finde en praktikplads eller en lejlighed i Holbæk til én, som din nevø har gået i gymnasiet med.

Hvis du vil bruge dit elektriske netværk klogt, så sørg for at blive én af dem, der konstant bidrager med reel værdi. Så kan du godt af og til tåle at selvpromovere en smule – men sjældent og afdæmpet.

Når du skal aktivere dit reelle netværk, foregår det helt anderledes. Medlemmerne af dit reelle netværk kender dig allerede. De ved, at de kan stole på dig, og de ved, hvad du står for.

Når du får brug for nogle af de kompetencer eller kontakter, som findes i dit reelle netværk, starter du med at tænke dig om. Hvem kan tænkes at kunne hjælpe her? Herefter kontakter du dem ganske enkelt direkte én ad gangen. I løbet af kort tid, har du fundet det, du leder efter – hvis det ellers findes i dit netværk.

Jeg har i lang tid søgt bredt via mit elektriske netværk og via traditionelle markedsføringsmetoder efter én, som vil arbejde sammen med mig om at eje og drive én af mine virksomheder.

Jeg er p.t. i tæt dialog med én, som forhåbentlig flytter ind i butikken om kort tid. Ham kom jeg i kontakt med via smalltalk med en af mine leverandører til ét af mine projekter. Hun opdagede, at vores interesser matchede og fortalte os om hinanden. Ikke for at få noget for det, men fordi hun kunne. Tak for det. Det er reelt netværk, når det virker.

Det er næppe overraskende, at min erfaring peger på, at det reelle netværk er langt klogere end det elektriske. Derfor handler en klog brug af netværket om at holde det reelle netværk varmt, mens du ikke har brug for det.

Del ud.
Giv.
Skab værdi.

Og husk, at det tager tid. Der findes ingen genveje til et reelt netværk.

Flyt ind i mit reelle netværk
Hvis du gerne vil gøre dit netværk bedre, nytter det kun lidt at udvide dit elektriske netværk. Måske er du stødt på ”bølgen” på LinkedIn.

Bølgerytterne udvider deres elektriske netværk ved at tillade hvem som helst adgang – det er indlysende meget tæt på værdiløst. Du bygger det torv, hvor alle står og råber, større, men du får ikke større gennemslagskraft.

Forsøg i stedet at flytte nogle af de mennesker, som er i dit elektriske netværk, over i det reelle. Find ud af, hvor du kan møde dem, mød op, og giv værdi. Vær klar i spyttet om dine hensigter.

De fleste mennesker vil gerne hjælpe, hvis din henvendelse er relevant. Så hvis du har brug for min viden – så kontakt mig og spørg. På den måde opdager jeg dine værdier, og jeg spørger måske dig, når jeg har brug for at aktivere mit netværk.

Og jo oftere, vi hjælper hinanden, des længere rykker vi ind i de mørkeste og hyggeligste hjørner af det reelle netværks krostue. ”Men kan man tillade sig at opsøge sine helte og spørge løs,” er jeg ofte blevet spurgt. Og selvfølgelig kan du det, når blot du er saglig og relevant.

Råb lidt af og til
Hvis du er nået hertil, har du også fortjent at få en lille indrømmelse: Det hjælper af og til at råbe lidt ud i det elektriske netværk.

Læs f.eks. hvordan jeg ved at bruge netværket på den virkelig dumme måde fik flyttet folk fra andres elektriske netværk ind i mit – og direkte videre ind i smugkroens dunkleste baglokale, hvor vi handler med hinanden i fortrolighed.

Historien finder du her: Tag en kendt!