Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Refleksioner på et folkemøde

Jeg har været til årets folkemøde i Allinge. Det har givet anledning til refleksioner over den pligt, den ældre generation har for, at de yngre generationer får et godt liv. Det er jo også en pligt at hjælpe de unge ind i et demokratisk samfund, så de kan tage ansvaret for styringen af Danmark. Det er dog ikke så let, som det lyder, for der er så mange idéer til, hvordan man kan sørge for denne uddannelse.

Emneord:

På folkemødet gik det op for mig, hvad det i grunden handler om. Jeg bevægede mig rundt i et kæmpe udbud af telte. Hvert telt indeholdt en bestemt mening om et eller andet, som teltholderne syntes var interessant og fornuftigt at beskæftige sig med, som jeg så skulle forholde mig til.

Folkemødet blev på den måde et skarpt billede på det gode liv, jeg skal mestre alene og sammen med andre. Det blev tydeligt for mig, at uddannelse reelt handler om, hvordan man lærer at skelne mellem påvirkninger. Man kan for eksempel vælge at møde frem med fjernstyringsmekanismen, hvor man blot lader sig inspirere af påvirkningerne uden tanke og fordybelse. Man kan vælge nydelsen, da stort set alle telte lokker med slik, mad, drikkevarer og ofte med en eller anden sjov mand eller kvinde som ordstyrer for alvorlige meningsdannere.

Man kan også vælge selvstyringsmekanismen, hvor man bruger folkemødet til et bestemt defineret formål. Uanset middel vil der være tale om et mere eller mindre bevidst valg, der medfører et fravalg.

Det må være i det spændingsfelt, den ældre generation skal møde de yngre generationer. Da det handler om valg/fravalg, kan vi bedst bidrage til, at man handler på et oplyst grundlag, så man ved, hvad valget betyder for fravalget.

Vores uddannelsessystem har lidt uheldigt to begreber for personlig udvikling. Man skal både dannes og uddannes. Uddannelse handler om viden og færdigheder med henblik på at klare sig alment gennem sprog, viden og argumentation, men også specifikt til arbejdsmarkedet. Dannelse handler primært om, hvordan man udvikler en personlig og social karakter, så man kan handle fornuftigt i et demokratisk samfund. Det dur simpelthen ikke med den opdeling, når man skal handle kompetent. Der er nødt til at være en ubrydelig sammenhæng mellem dannelse og uddannelse, så viden relateres til, hvordan man kan og vil bruge sin videnskompetence.

Dannelse er altså ikke noget, man blot skal lære, men noget man ”bliver” gennem uddannelse og erfaringer fra hele tilværelsens palet. Det er livgivende, dannende og læringsfornuftigt at forholde sig kritisk til information og insistere på at relatere den til sin egen livsverden. Det lyder måske meget naturligt, men på folkemødet var der vidnesbyrd fra uddannelsesverdenen om, at det ikke er sådan det foregår. 

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Grønlands Nationalmuseum

Arkivar - Grønlands nyere historie

Grønlands Nationalmuseum

Københavns Universitet

Projektleder til implementering af et nyt budgetsystem

Københavns Universitet

Aarhus Universitet

HR-partner til Aarhus Universitet i Roskilde

Aarhus Universitet

Læs om

Adjunkter Administration Administration, organisation og politik Afskedigelse A-kasser Aktivering Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked, udland Arbejdsmiljø Arbejdsmiljø Arbejdstid Arkæologi AU Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration It IT ITU IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation Kronik KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Uddannelse, didaktik og forskning Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet AAU
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen