Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
mariagraversgaardjoergensen628

Blog: Mere feedback giver bedre uddannelser

Når politikerne forsat vil skære på uddannelserne, går det ud over tiden til feedback. Det koster i kvaliteten på uddannelser – særligt på humaniora.

Emneord:
Tusindvis af nye studerende er netop startet på universitetet. Det er de med et ønske om at blive fagligt stærkere. Så hvordan sikrer man bedst, at de nye studerende får indfriet deres faglige forventninger?

Det gør man blandet andet ved at give dem mere feedback i løbet af deres studietid. Feedback er ikke den definitive løsning, og den studerende har også et ansvar. Med det in mente, så mener jeg, at det er altafgørende for kvaliteten af ens studietid, at der er sat tid og penge af til, at man kan modtage kvalificeret feedback på sine akademiske præstationer fra en underviser.

Ifølge Udvalg om Bedre Universitetsuddannelser er løbende feedback et af de bedste redskaber til at opnå faglig viden og færdigheder, fordi det bidrager til at de studerende undervejs får en bedre forståelse af, hvordan de kan forbedre egen indsats og forståelse. Dette kan også være et incitament til at blive på sit studie frem for at give op og droppe ud, idet det bliver tydeliggjort, hvad der skal til for at få succes med sine studier.

Desværre er mængden af feedback meget varierende på fakulteterne. Jeg læser selv dansk og samfundsfag og har derfor modtaget undervisning og fået feedback på både det humanistiske og det samfundsvidenskabelige fakultet. Forskellen var slående.

Som humaniorastuderende har jeg fået langt mindre feedback end som samfundsfaglig studerende. På samfundsfag har jeg fået løbende feedback på afleveringer i stort set alle mine fag. På dansk hørte det sig snarere sjældenhederne til. Anklagen er ikke rettet mod underviserne på humaniora, men mod midlerne, som de (ikke) har til rådighed.

Siden jeg startede på humaniora i 2014, er mængden af feedback blot blevet endnu mindre, og de studerende bliver nu spist af med en samlet karakter i slutningen af semestret fremfor løbende feedback – det er der ikke ressourcer til.

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Syddansk Universitet

Institutleder ved Biologisk Institut

Syddansk Universitet

Grønlands Selvstyre, Råstofstyrelsen

Råstofstyrelsens Afdeling for Teknik og Tilsyn søger en barselsvikar

Grønlands Selvstyre, Råstofstyrelsen

Københavns Universitet - Det Humanistiske Fakultet

Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet søger to akademiske...

Københavns Universitet - Det Humanistiske Fakultet

Læs om

Adjunkter Administration Administration, organisation og politik Afskedigelse A-kasser Aktivering Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked, udland Arbejdsmiljø Arbejdsmiljø Arbejdstid Arkæologi AU Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration It IT ITU IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation Kronik KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Uddannelse, didaktik og forskning Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet AAU
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen