Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Universitetseksamen er nemmere end køreskolens teoriprøve

Kvaliteten på de videregående uddannelser er udfordret af sparekrav og krav om hurtig gennemførelse, skriver Frederik Thordal, formand for DM Studerende.

Emneord:

Jeg har lige modtaget en mail fra min underviser, hvis undervisning jeg nyder meget. Han skriver til mig og de øvrige studerende på mit hold på universitet, at to forelæsninger udgår, fordi han i stedet skal bruge tiden på at give os feedback på vores obligatoriske opgaver.

Det kan simpelthen ikke passe, at der skal aflyses undervisning for at få plads til at give os studerende feedback på obligatoriske opgaver! Min underviser er en dygtig underviser, der brænder for sit fag. Men det er måske ikke så mærkeligt, at han tvinges til at skulle vælge mellem feedback og undervisning, for økonomien er presset på universiteterne.

Det pres vil efter alt at dømme kun tiltage yderligere med regeringens sparekrav på 3.3 mia. over de næste 4. år.

Problemet ved besparelserne på universiteterne er, at uddannelseskvaliteten bliver voldsomt udfordret, når der skæres ned på undervisning og øvrig underviserkontakt. For tingene hænger jo sammen:

Når undervisningen aflyses for at finde tid til at rette opgaver, bliver der mindre tid til at gennemgå pensum. Det er en ond spiral, fordi det tvinger underviserne til også at sænke kravene til eksamen, og dermed det faglige niveau.

Dynamikken er nemlig den, at man ikke kan leve med at de studerende dumper, fordi det vil skabe to potentielle hovedpiner:

  1. Klager fra studerede over for lidt undervisning.
  2. Institutlederen bliver utilfreds over en høj dumpeprocent som er omkostningsfuld, fordi taxametersystemet kun belønner beståede eksaminer.

Min oplevelser er, at løsningen på dette dilemma desværre bliver at sænke det faglige niveau så meget, at alle består. Det oplevede jeg selv, da jeg sidste år gik til en eksamen, hvor kravene var så lave, at der blev givet et enkelt 10-tal, mens resten fik 12-taller.

Berlingske Research bekræfter denne tendens i en undersøgelse, der viser, at 3 ud af 10 professorer og lektorer lader studerende bestå, selv om deres faglige vurdering egentlig er, at den studerende bør dumpe. Dengang kaldte Esben Lunde Larsen det "en bjørnetjeneste”, og at det ”er underminerende for tilliden til akademikere, at man lader dem bestå, som ikke kan deres ting". (se link)

De seneste år har universiteterne optaget rekordmange studerende. Samtidig ruller sparekrav og incitamentsystemer, der får studerende hurtigere igennem, ind over studierne. Alt sammen med den konsekvens, at kvaliteten efter min opfattelse bliver voldsomt udfordret.

Vi ender snart i en situation, hvor det bliver sværere at bestå køreskolens teoriprøve, end det er af få en universitetsgrad.

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Kunstakademiets Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK) sø...

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Københavns Universitet, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

Dekan til SCIENCE Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københav...

Københavns Universitet, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

Læs om

Adjunkter Administration Administration, organisation og politik Afskedigelse A-kasser Aktivering Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked, udland Arbejdsmiljø Arbejdsmiljø Arbejdstid Arkæologi AU Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration It IT ITU IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation Kronik KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Uddannelse, didaktik og forskning Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet AAU
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen