Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Ambivalensen i en eksamens­situation

Uklare retningslinjer og vejlederes individuelle præferencer medfører tvivl, angst og forvirring for de studerende.

Emneord:

Ja, ja, vejleder og censor er også bare mennesker, men hvor betryggende en faktor dette end måtte være, synes jeg, det er problematisk, at deres egne forskningsinteresser og metodiske præferencer finder vej til eksamenslokalet.

Det kan være en stor hjælp at have en vejleder, som brænder for det emne, man skriver om, og som metodisk har stor ekspertise og erfaring inden for det felt, man vælger at udforske, men der skal være styr på formalia, og de officielle retningslinjer skal overholdes.

Jeg ser egentlig ikke mig selv som en regelrytter, og jeg går som udgangspunkt ind for et universitet, hvor der skal være plads til diversitet og til selv at finde sine egne veje, men når det kommer til vejledning af de studerende og overholdelse af formalia, synes jeg, det er enormt vigtigt, at der er nogle konkrete retningslinjer at referere til og evaluere ud fra.

Det er et problem, når en vejleder skider på reglementerne og lader sine individuelle præferencer få forrang for de officielle retningslinjer vedrørende fx antal vejledningstimer, eksamensforløb, semesterkrav eller lignende. At man ligefrem bliver opfordret til at google sin censor, så man kan være på forkant, siger noget om, hvor vigtigt den personlige relation er blevet.

Det er desværre alment kendt, at der er stor individuel forskel på vejlederens engagement i forbindelse med gennemlæsninger, møder og generel vejledning. Vejlederene har så forskellige individuelle præferencer og meninger om, hvad der er best practise, og hvad der er deres ansvar, at det kan være enormt svært at vide som studerende, hvad der er officielle krav, hvad der er normer, og hvad der er personlige præferencer. Og det kan forekomme, at man får direkte modstridende svar fra vejleder til vejleder.

Det er desværre min erfaring, at der simpelthen bliver taget for let på vejlederfunktionen, især i den evaluerende fase – som faktisk i de fleste tilfælde fuldstændig udebliver. Der bliver ikke stillet tilstrækkelige retningslinjer op for hverken vejledning eller eksamen. Dette kan resultere i en stor differentiering i vejledningskvaliteten og en ambivalent følelse af, hvad man som studerende skal forholde sig til. Dette kan føre til tvivl, eksamensangst, et ubegrundet ekstra stort pres og forvirring om, hvad der konkret bliver lagt vægt på i en eksamenssituation. Er det formalia eller personlige præferencer?

Med de manglende retningslinjer er det op til den enkelte studerende at skabe dialog og forventningsafstemme med sin vejleder, hvilket i værste fald kan have fatale konsekvenser for de studerendes eksamensresultat. Det gør det også næsten umuligt efterfølgende at indberette en officiel klage. Vi skal testes, måles og vejes, men hvad med vejlederne og deres ansvar? Mere evaluering og flere konkrete retningslinjer tak! 

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Syddansk Universitet

Institutleder ved Biologisk Institut

Syddansk Universitet

Grønlands Selvstyre, Råstofstyrelsen

Råstofstyrelsens Afdeling for Teknik og Tilsyn søger en barselsvikar

Grønlands Selvstyre, Råstofstyrelsen

Københavns Universitet - Det Humanistiske Fakultet

Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet søger to akademiske...

Københavns Universitet - Det Humanistiske Fakultet

Læs om

Adjunkter Administration Administration, organisation og politik Afskedigelse A-kasser Aktivering Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked, udland Arbejdsmiljø Arbejdsmiljø Arbejdstid Arkæologi AU Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration It IT ITU IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation Kronik KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Uddannelse, didaktik og forskning Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet AAU
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen