Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
MartinBagger_privatfoto.jpg

Kommunikatør i kommune: Vores forkromede strategi kom til kort, da coronavirussen ramte

Situationen ændrer sig fra time til time, så man starter med den vigtigste opgave og arbejder sig ned igennem bunken. Så agilt har kommunikationskonsulent Martin Bagger, til sin egen overraskelse, måttet navigere, siden kommunens sundhedsberedskab trådte i kraft.

Emneord:

Hvad bringer dagen i dag, og hvad er vigtigst at kommunikere ud?

Kommunikationskonsulent i Thisted Kommune Martin Bagger troede, at han skulle i gang med at rulle en forkromet topstyret kommunikationsstrategi ud, da kommunens nødberedskab blev effektueret 10. marts - samme dag som Mette Frederiksen lukkede det offentlige Danmark ned.

Men lige så hurtigt, som strategien blev rullet ud, lige så hurtigt blev den pakket sammen.

”Vi troede, at vi skulle styre alt. Men det stod hurtigt klart, at behovet for informationer var så stort hos både borgere, medarbejdere og virksomheder, at vi bare måtte sende alle fagchefer på dæk”, siger Martin Bagger.

Kæmpe arbejdspres i de første 10 dage

Næsten al daglig drift er indstillet i hjemmekontoret hos den 38-årige cand.mag. i kommunikation.

Hver morgen aftaler de 11 medlemmer af sundhedsberedskabet, hvilke informationsindsatser, der haster mest og hvilke platforme de skal kommunikeres på.

”Planen er, at der skal komme en samlet udmelding fra den kommunale myndighed én gang om dagen. Vi kommunikerer med borgerne på Facebook, med medarbejderne på intra og med alle cheferne per mail. Vi har også kontakten til borgerne gennem de lokale medier”, forklarer Martin Bagger.

Den første tid med sundhedsberedskab har været ekstremt presset.

”Vi har løbet en hel masse i gang på én gang og til alle interessenter, og så har det været helt afgørende, at vi hurtigt adresserede den bekymring, som bredte sig blandt borgere og ansatte. I første omgang koncentrerede vi os om at informere pårørende og medarbejdere på kommunens ældrecentre, på bostøttecentre og i hjemmeplejen”, fortæller han.

Imponeret over kollegerne

Ud over at omsætte instrukser fra KL, Sundhedsstyrelsen og de øvrige myndigheder til læsbare manualer på intranettet har kommunikationskonsulenten brugt tid på at forberede de pressemeddelelser og informationer, som skal ligge klar den dag, corona-virussen for alvor vil kunne mærkes i det kommunale sundhedsvæsen.

”Vi ved ikke hvornår, men vi tager det for givet, at sygehuset i Thisted også kommer til at afgive sengepladser til corona-patienter, og at det kommer til at påvirke andre funktioner. Så skal vi stå klar med sober vejledning til alle, som det berører”, siger Martin Bagger.

Informationspresset er taget en smule af lige nu, og Martin Bagger forventer, at det lige om lidt bliver nødvendigt at tage hul på alle de andre opgaver, der er blevet lagt til side. Men først ser han sig om efter de positive historier i kommunen.

”Det er også en vigtig opgave at fortælle, når der sker noget fedt, eller vi lærer noget vigtigt af krisen. Og jeg er helt ærligt vildt imponeret over, hvor dygtigt og professionelt alle på min arbejdsplads har håndteret den her krisesituation. Den fortælling skal vi også dele”.

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Roskilde Universitet

Postdoc in Digital Infrastructures

Roskilde Universitet

Professionshøjskolen Absalon

Chef for Uddannelsesservice

Professionshøjskolen Absalon

Arbejdsmiljø København

Digitaliseringskonsulent til Arbejdsmiljø København

Arbejdsmiljø København

Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen