Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Bettina

“Jeg er ikke i tvivl om, at jeg er en dem, der bliver ramt økonomisk”

Bettina Prühs er selvstændig organisationskonsulent og har oplevet en stor ændring i sin arbejdsdag efter coronavirussens indtog. Det gælder både økonomisk og socialt.

Emneord:

Jeg arbejder som selvstændig organisationskonsulent i min egen virksomhed Godt Arbejdsliv, hvor jeg hjælper virksomheder med at forbedre deres arbejdsmiljø. Jeg udgiver derudover en podcast, som hedder HR Viden. Den omhandler alt, der vedrører det moderne arbejdsliv - det vil sige alt fra stress til ledelse og pausepolitik.

Jeg er vant til at arbejde hjemme. Jeg har derfor også optimeret mit kontor, så der blandt andet er det rigtige lysindfald, hæve-sænke-skrivebord og en kontorstol, der passer til.

Jeg er ikke i tvivl om, at jeg er en dem, der bliver ramt økonomisk og har brug for en af regeringens hjælpepakker. Jeg har ikke andre end mig selv, jeg skal sørge for økonomisk, så jeg skal ikke fyre medarbejdere. Men ligesom mange andre små selvstændige virksomheder, så påvirker det ordrebogen, når Danmark bliver lukket ned.

Mange af de foredrag og møder med kunder, jeg havde, er aflyst eller udsat til efteråret. Mine kunders fokus er flyttet helt enormt. Før coronakrisen fokuserede virksomhederne på, at de ville sikre trivsel og effektivitet på arbejdspladsen. Det er nu helt sparket til hjørne, fordi udfordringerne naturligvis er andetsteds. Det betyder dog ikke, at jeg arbejder mindre. Jeg forsøger så vidt muligt at gøre min virksomhed synlig for potentielle kunder efter coronakrisen.

Vigtigheden af det sociale og pauser

 

Det er en udfordring for mig, at min mand nu også arbejder hjemme. Han har taget et par lydisolerende høretelefoner med hjem fra sit arbejde, så det er nemmere at koncentrere sig om sit arbejde, når vi sidder to ved siden af hinanden. Lydisolerende høretelefoner er en god investering, da det kan sikre et bedre arbejdsflow på grund af færre forstyrrelser.

Jeg holder frokostpause sammen med min mand, hvor vi begge to går ind i spisestuen for at komme væk fra kontoret. Vi husker hinanden på at bruge træningselastikker og rejse os fra computeren, så vi kan få strakt ud. Det er vigtigt, da vi begge sidder meget ved computeren i løbet af vores arbejdsdag.

Jeg ringer væsentligt mindre til mine samarbejdspartnere, end jeg gjorde før krisen. Mine sociale behov er ændret. Nu har jeg fået en “kollega” i og med, at min mand også arbejder hjemme. Det betyder, at jeg automatisk får den menneskelige kontakt, jeg har brug for. Før krisen ringede jeg oftere til mine samarbejdspartnere, men nu har jeg ikke det samme behov længere, fordi jeg får det dækket derhjemme.

Mange af dem, jeg har talt med, er frustrede over, at de ikke har pause imellem møderne. Det er vigtigt for medarbejderne at få en pause et par minutter - både for det mentale og arbejdsstillingen. Mit råd til alle virksomheder vil derfor være, at de skal sætte fem minutter af til sidst, så medarbejderne kan få lov til at strække ben og ryg og få et mentalt break.

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen