Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
marten-bjork-FVtG38Cjc_k-unsplash.jpg

Forskere bliver ranglistet efter følgere på Twitter og LinkedIn

En liste over hovedstadens hotteste forskere på de sociale medier har et overraskende navn i toppen.

Emneord:

I disse new public management-tider, som angiveligt aldrig vil ende, skal vi måle. Men hvordan skal man måle forskning og forskere? Det er blevet diskuteret stolpe og og ned: BFI, H-indeks, eksterne bevillinger, og vi skal komme efter diG.

Nu er der imidlertid kommet et nyt og måske mere tidssvarende værktøj til at måle forskere på. For hvordan måles succesraten af et moderne menneskeliv anno 2019? På likes og følgere!

Det skriver Forskerforum.

TwiLi-indekset er skabt af Mike Young, tidligere redaktør af Universitetsavisens engelsksprogede udgave, University Post. Den kombinerer – ud fra en kringlet formel – antallet af følgere på Twitter og LinkedIn og måler dermed, hvilke forskere der for alvor har impact ude i den virkelige, digitale verden.

Young har lagt fra land med en top-50 over forskere i København og omegn, hvilket indebærer blandt andet KU, DTU, CBS, AAU København og Lund Universitet.

Listen indeholder naturligvis gode, mediekendte navne som Carsten Rahbek, Katherine Richardson og Rebecca Adler-Nissen. Men i toppen finder vi et lidt overraskende, om end spændende trekløver: lektor og fysioterapeut Kristian Thorborg fra KU, nanotechlektor Alireza Dolatshahi fra DTU – og så i toppen med et TwiLi-indeks på 14.01: Marcel Bogers, professor ved Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på KU.

Se hele listen

Forskerforum har talt med hovedstadens hotteste forsker på de sociale medier.

“Det startede, da jeg for omkring ti år siden flyttede fra Schweiz, hvor jeg skrev ph.d., til Sønderborg for at arbejde på SDU. Sønderborg ligger jo lidt ... afsides, så de sociale medier var for mig en måde, hvorpå jeg kunne kompensere for, at jeg ikke boede så centralt, og bevare kontakten med akademiske kolleger”, fortæller Marcel Bogers, der har hollandsk baggrund.

At han har så mange følgere – 8.880 på Twitter, 3.526 på LinkedIn – tror han selv hænger sammen med, at han var forholdsvis tidligt ude med brugen af sociale medier.

“Jeg er ikke en firstmover, men jeg har nok været en earlymover. For 6-8 år siden organiserede jeg selv nogle workshops, der handlede om brugen af sociale medier. Det blev jeg lidt kendt for, og jeg blev selv inviteret til konferencer og andre universiteter. Dengang fik SoMe en del opmærksomhed”.

At du har mange følgere, siger det noget om, at du er en god forsker eller en dygtig SoMe-manager?

“Nok mest det sidste. Men det afspejler måske nogle netværksevner, som i mine øjne også er en vigtig ting at kunne som forsker, og evnen til at udbrede sin forskning. Tingene hænger sammen. Laver man interessant og vigtig forskning, skaber det også flere følgere, og mange følgere skaber opmærksomhed omkring ens arbejde og nye input til forskningen”, siger Marcel Bogers.

At se på forskeres gennemslagskraft på sociale medier giver i hans øjne meget god mening.

“Man skal altid være kritisk over for målinger og overveje, hvad det reelt måler. Hvis du tager H-indekset, så måler det, om din forskning bruges af andre forskere. TwiLi-indekset måler noget andet. Men det, jeg godt kan lide, er, når målemetoderne komplementerer hinanden og giver et større billede af, hvilken impact en forsker har”.

Tak fordi du læste artiklen!

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Nationalmuseet

Vicedirektør

Nationalmuseet

UCL Erhvervsakademi  og Professionshøjskole - Niels Bohrs Allé, Odense

Forsker og underviser i almendidaktik og pædagogik

UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole - Niels Bohrs Allé, Odense

Grønlands Selvstyre - Departementet for Fiskeri, Fangst og Landbrug

Departementet for Fiskeri, Fangst og Landbrug / Fiskeriafdelingen søger...

Grønlands Selvstyre - Departementet for Fiskeri, Fangst og Landbrug

Læs om

Adjunkter Administration Afskedigelse A-kasser Aktivering Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmiljø Arbejdsmiljø Arbejdsmiljøbloggen Arbejdstid Arkæologi Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningsfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration IT IT IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab Scient SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Udland Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen