Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Julekalender_2019_23.png

Dagens humanist: Vi skal vise menneskets fantasi i videnskaben

Når videnskab skal formidles, er det afgørende at vise, hvordan den kan anvendes konkret til at forbedre verden. Det mener dagens humanist, Amalie Josefine Jeppesen, der producerer film med videnskabsformidling.

Emneord:

Amalie Josefine Jeppesen, 31, er cand.mag. i dramaturgi med profil i journalistisk formidling fra Aarhus Universitet. Hun er filmproducer med eget firma, Finemedia, hvor hun producerer film med forskningsformidling til brug i undervisning.

Hvad går dit arbejde ud på?

"Jeg laver film om videnskab til undervisning i folkeskolen og gymnasiet. Det kan handle om alt fra saltvandsindtrængning i grundvandet og biomimetik til film om iskapperne i Nordatlanten eller om korruption i både Bangladesh og Danmark.

Jeg skal være bindeleddet mellem de forskere, jeg møder, og de børn og unge som skal lære fra dem".

Biomimitik lyder som hård naturvidenskab. Hvordan hjælper din humanistiske baggrund dig med at formidle den slags?

"Humaniora giver nogle helt særlige analyseværktøjer og en forståelse for det akademiske sprog, som gør, at jeg kan sætte mig ind i forskerens arbejde, men samtidig have øje for modtagerens perspektiv. Det der med at se helheden og de enkelte delementer på samme tid.

Og så er dramaturgien jo grundlaget mit arbejde med al den viden, der følger med om, hvordan man fortæller historier. Som humanist kan jeg kombinere den kritiske tænkning med den kreative. Når jeg producerer undervisningsfilm, skal de fænge, men uden at miste nuancerne".

5 hurtige om jul

Marcipan eller nougat?

"Sorry, ingen af dem. Chokolade".

Guirlander eller hjerter?

"Hjerter – de er mere udfordrende at lave".

Vinterbolle eller julebolle?

"Der er jo ikke nogen forskel".

Last Christmas eller Det Jul’ Det Cool? 

"Det’ Jul' Det cool!"

Sne eller slud?

"Sne! Jeg overvejer helt at tage til Norge bare for at opleve det".

Hvad skal man være opmærksom på, når man fortæller videnskabshistorier?

"For mig er det vigtigt at få anvendelsespotentialet talt frem. Hvad kan du bruge forskningen til, og hvordan kan det potentielt gøre en praktisk forskel i verden. Hvordan kan det her være med til at løse nogle af de mange problemer, der er i verden?

Den anden del er selvfølgelig, at man ikke at kan gå på kompromis med sandheden. Det er en balancegang, for der er enormt mange nuancer i forskningen, og når du laver en film, komprimerer du sandheden".

Hvorfor er det vigtigt at formidle videnskab på den måde?

"Det er med til at skabe oplysning i samfundet. Skabe linket mellem den fantastiske viden, forskningen ligger inde med, og resten af samfundet.

Jeg har lavet en del film om klimaforskning, og det er altså ikke for sjov. Der er det vigtigt for mig at vise nogle positive udsigter på ellers meget dystre fremtidsudsigter. Selv om det er deprimerende at høre om vandstigninger, så er der måske nogle virksomheder, der har fundet gode løsninger, som kan gøre en forskel. Som opløfter og viser menneskets fantasi og idérigdom".

Se en af Amalies videnskabsfilm

Selvstændig humanist, der laver film - hvordan er du kommet dertil?

"Det er både tilfældigheder og min opvækst. Jeg er en af de første akademikere i familien, men har alligevel fået det ind med modermælken. Min mor er tidligere solodanserinde ved Det Kgl. Teater, og min far har ledet den grafiske afdeling på KUA.

En dag fik jeg job på et produktionsselskab, og der fandt jeg ud af, at jeg var godt til at tilrettelægge produktioner. Jeg startede for mig selv i år, fordi jeg gerne vil være herre i eget hus".

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Allerød Gymnasium

Rektor

Allerød Gymnasium

Uddannelses- og Forskningsministeriet

Lektor i dansk sprog og kultur i udlandet

Uddannelses- og Forskningsministeriet

Læs om

#vihylderhumanister Adjunkter Administration Afskedigelse A-kasser Aktivering Alternative arbejdsformer Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmiljø Arbejdsmiljø Arbejdsmiljøbloggen Arbejdstid Arkæologi Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS Coronavirus CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Den nye hverdag Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningsfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration IT IT IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Lederbloggen Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab Scient SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Udland Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen