Gå til sidens indhold

DM i høringssvar: Indfør repræsentantskab på universiteter

Dansk Magisterforening foreslår i et høringssvar til regeringen og forskningsminister Søren Pind (V) at droppe sit forslag om, at regeringen kan udpege eksterne bestyrelsesmedlemmer på universiteterne og i stedet for at indføre en ny model med et repræsentantskab.

Emneord:
Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) ønsker, at regeringen fremover skal kunne påvirke udpegningen af de eksterne medlemmer af bestyrelsen på de danske universiteter.

Ministeren har sendt et udkast til lovforslag i høring hos en række parter, hvor det bl.a. foreslås, at ministeren skal udpege formanden for et nyt udvalg, der skal udpege eksterne medlemmer til universitetsbestyrelserne, hvorefter ministeren skal godkende den bestyrelsesformand, som udpegningsorganet har foreslået. Dansk Magisterforening (DM) svarer i sit høringssvar ministeren, at forslaget er et brud med armslængdeprincippet.

"Det er universiteternes adelsmærke, at der er en armslængde til ministeriet, og det er med til at sikre iderigdom og forskningsfrihed. Hvis ministeren fremover får indflydelse på, hvem der leder universiteterne, risikerer uafhængigheden at blive sat over styr, og dermed mister universiteterne troværdighed, også internationalt", siger formand for DM Camilla Gregersen.

Mangel på tillid
Magistrenes formand påpeger, at det er uheldigt, når ministeren mener sig mest kvalificeret til at sikre bestyrelsens sammensætning.

"Det bygger ikke ligefrem den tillid, som der ellers er brug for. Fremfor at binde universiteterne til skiftende ministre, skal vi have universiteter i samspil med omverdenen. Derfor har DM foreslået en anden model, der inddrager universiteternes samarbejdspartnere og samtidig bevarer armslængden til ministeriet", siger Camilla Gregersen.

Ny model med repræsentantskab
DM forslår i stedet for en helt anden og ny model ved at indføre et repræsentantskab på universiteterne, som skal udgøres af medlemmer fra bl.a. erhvervsliv, offentlige institutioner, civilsamfund, fagpersoner samt internationale og regionale samarbejdspartnere.

Medlemmerne skal i den model udpeges efter faste procedurer, der fastsættes på hvert enkelt universitet. Samtidig lægger DM vægt på, at videnskabeligt og administrativt personale samt studerende inddrages i processen:

"Det er betænkeligt, at ministeret har lanceret en model, der sætter ansatte og studerende uden for døren, når de eksterne medlemmer af bestyrelsen skal vælges. Det er afgørende for ledelsens legitimitet, at videnskabeligt og administrativ personale samt de studerende er med i processen", siger Camilla Gregersen.

Fakta: Dansk Magisterforenings (DM) forslag til ændring af universitetsloven
  • DM foreslår, at de eksterne medlemmer af universiteternes bestyrelser udpeges af et repræsentantskab, som består af et bredt udsnit af interessenter og aftagere fra det omkringliggende samfund samt repræsentanter for de ansatte og de studerende.
  • Kandidaterne vælges af et indstillingsorgan efter åbent opslag, hvor der både er repræsentanter for bestyrelsen, aftagere samt ansatte og studerende.
  • Ifølge DM’s forslag vil det være bestyrelsen, som udpeger sin formand blandt de valgte medlemmer.

Tak fordi du læste artiklen!

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce

Jobannoncer

Professionshøjskolen University College Nordjylland

Er du uddannet forsker? Og brænder du for, at dine forskningsresultater...

Professionshøjskolen University College Nordjylland

Statens Naturhistoriske Museum

PA for museumsdirektøren på Statens Naturhistoriske Museum

Statens Naturhistoriske Museum

Miljø- og Fødevareministeriet, Miljøstyrelsen

Erfaren VVM-medarbejder til Miljøstyrelsens enhed Landskab & Skov

Miljø- og Fødevareministeriet, Miljøstyrelsen

Læs om

Adjunkter Administration Administration, organisation og politik Afskedigelse A-kasser Aktivering Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked, udland Arbejdsmiljø Arbejdstid Arkæologi AU Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Det' mit job Dimittender Diskrimination DM på sagen DM Studerende DR DTU DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration It IT ITU IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation Kronik KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab scient. SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Uddannelse, didaktik og forskning Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet AAU
Annonce

Vil du opdateres på, hvad der sker?

Læs om tilmeldingen