Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Studenterforskning hitter på KU

Institut på KU har succes med at lade studerende skrive forskningsartikler. Jakob Bæk Kristensen brugte halvanden måned på sin første forskningsartikel – om animationsporno!

Emneord:
Institut på KU har succes med at lade studerende skrive forskningsartikler. Jakob Bæk Kristensen
brugte halvanden måned på sin første forskningsartikel – om animationsporno!

Tænder man på de samme ting i animerede pornofilm, som man gør i rigtige pornofilm? Eller er det anderledes virkemidler, der kommer i spil, når tissemændene og de store bryster er tegnede?

Det lyder som indgangen til en pubertær samtale på et drengeværelse, men for Jakob Bæk Kristensen er det en filmteoretisk problemstilling og emnet i hans videnskabelige artikel ”Exploring the force of the moving image”.
“Jeg havde ikke engang set animationspornografi, før jeg gik i gang".

Udgangspunktet er, at pornoteorien, der fortæller om, hvad der skaber en pornooplevelse i almindelige film, og så den tilsvarende teori, der findes om animationsfilm, siger noget helt forskelligt. Så hvordan integreres de to genreteorier?

”Jeg kunne se, at der var et teoretisk felt, en del inden for det her videnskabsområde, der bare ikke var afdækket. Jeg søgte i tidsskrifter og bøger, men fandt kun en artikel, der før var kommet lidt ind på emnet, så det var simpelthen ikke ordentligt belyst”, fortæller han.

Til jer, der allerede er på vej ud i cyberspace for at downloade Jakobs opgave, skal vi skynde os at deklarere: Der er ingen pornobilleder eller links, ligesom det er meget sparsomt med saftige beskrivelser af seksualakten. Der er tale om en halvtør filmteoretisk diskussion.

Det samme gælder Jakobs interesse for emnet.

”Baggrunden for ideen er lige så skuffende, som artiklen vil være for nogle. Jeg havde ikke engang set animationspornografi, før jeg gik i gang. Men jeg har tidligere skrevet opgave om japansk animationsfilm og læst en masse teori, og så bliver jeg opmærksom på det her område, der ikke er afdækket”.

Kobling mellem undervisning og forskning
Artiklen kan læses i fjerde udgave af ”Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling”. Et videnskabeligt tidsskrift, som instituttet etablerede for to år siden. Det særlige ved tidsskriftet er, at dets videnskabelige artikler meget ofte er skrevet af studerende, der altså på den måde kommer til at publicere forskning på linje med instituttets ansatte forskere.

”Det er et tidsskrift på linje med alle andre fagtidsskrifter med peer review af artiklerne. Men vores ambition er at gøre det attraktivt blandt de ældre studerende at publicere videnskabeligt og få dem til at tænke, at deres specialer og opgaver på overbygningen kan være et bidrag til fagmiljøet. Formålet er både at bruge det til at rekruttere nye, unge forskere, men også at skabe en tættere kobling mellem undervisning og forskning”, fortæller professor Stig Hjarvard, som sidder i tidsskriftets redaktion.

Var artiklen relevant?

Del den med andre ...

Link kopieret!
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Jobannoncer

Syddansk Universitet - Det Humanistiske Fakultutet

Lektorat i Medievidenskab

Syddansk Universitet - Det Humanistiske Fakultutet

Grønlands Selvstyre, Miljøstyrelsen for Råstofsområdet

Specialkonsulent/Chefkonsulent med funktion som barselsvikar for Styrel...

Grønlands Selvstyre, Miljøstyrelsen for Råstofsområdet

Allerød Gymnasium

Rektor

Allerød Gymnasium

Læs om

#vihylderhumanister Adjunkter Administration Afskedigelse A-kasser Aktivering Alternative arbejdsformer Ansættelsesforhold Antropologi Arbejdsliv Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmarked Arbejdsmiljø Arbejdsmiljø Arbejdsmiljøbloggen Arbejdstid Arkæologi Bachelorer Barsel Beskæftigelse Biblioteker og arkiver Biografi Biologi Blog og debat CBS Coronavirus CV Dagpenge Dannelse Dansk Magisterforening Dansk Magisterforening Den nye hverdag Det' mit job Dimittender Diskrimination DM Kongres DM på sagen DM Studerende DR DTU Efterløn Efteruddannelse E-læring Etik EU Filosofi Fleksjob Formidling Forskning Forskningsfrihed Freelancere Guide Historie Humaniora Højskoler Idræt Integration IT IT IT-Universitetet Iværksættere Jobsøgning Jura Kandidater Karriere Klima Klima, miljø og energi Kommuner Kommuner Kommunikation Kommunikation Kommunikation KU Kultur Kultur Kultur og sundhed Kulturhistorie Kunst Københavns Universitet Ledelse Ledelse Lederbloggen Ledere Ledighed Lektorer Lifescience Medico Ligestilling Litteratur Løn Magister med profil Medbestemmelse Medievidenskab Mentorer Miljø Miljø Miljø og natur Museer Musikhistorie Månedens iværksætter Naturvidenskab Naturvidenskab Naturvidenskab og teknik Netværk NGO NGO Offentligt ansatte Ophavsret Overenskomst Pension Pensionister Ph.d. Politik Politik Praktik Prekariat Priser Privatansatte Professionshøjskoler Professorer Psykisk arbejdsmiljø Psykologi Pædagogik Pædagogik Regioner Regioner Rejsebøger Religion Roskilde Universitet RUC Samfund Samfundsvidenskab Scient SDU Selvstændige Selvstændige og freelancere Seniorer Skønlitteratur Sociale medier Sociologi Sprog Sprog og kommunikation Stat Staten Stress Studerende Studerende SU Sundhed Sundhedsvidenskab Syddansk Universitet Sygdom Tidsbegrænset ansat Tillidsrepræsentanter Uddannelse Uddannelse Uddannelse og forskning Udland Undervisning Universiteter Videnskabsteori Whistleblower Ytringsfrihed Økonomi Aalborg Universitet Aarhus Universitet
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen